Ajankohtainen tiedote COVID-19 – korona-viruksesta

Päivitetty 18.3.2020

Seuraamme tiiviisti sekä Suomen valtakunnallisia linjauksia että ASRM:n, ESHRE:n ja muiden suurten kansainvälisten klinikoiden ohjeistuksia ja toimintaa.

Onko klinikka auki?
InOva klinikka jatkaa toistaiseksi toimintaansa ja hedelmöityshoitoja. Pyrimme pitämään vastaanotot normaalisti auki, mutta aukioloaikoihin voi tulla muutoksia lyhyelläkin varoajalla. Tiedotamme niistä erikseen ja olemme asiakkaaseen henkilökohtaisesti yhteydessä, jos sovittu vastaanotto joudutaan perumaan.

Kirurgi Pentti Pasasen vastaanotot toimivat edelleen normaalisti ajanvarauksella.

Yli 70-vuotiaita asiakkaita emme tällä hetkellä ota vastaan. Perussairauksiensa vuoksi koronavirusinfektion riskiryhmiin kuuluvien kannattaa noudattaa viranomaisten suosituksia ja välttää tarpeetonta asiointia InOvassa.

Miten koronavirus vaikuttaa raskauteen?
Tällä hetkellä ei ole viitteitä siitä, että COVID-19 -virukseen liittyisi keskenmenoriskiä tai sikiön kehityshäiriöitä, toisin kuin esimerkiksi ZIKA-virukseen aikaisemmin. Raskaana olevat naiset eivät näytä olevan sen alttiimpia virukselle kuin normaali väestökään. Ei ole myöskään viitteitä siitä, että virus siirtyisi raskaana olevasta sikiöön.

Mitä teemme infektioriskin vähentämiseksi?
Henkilökuntamme työskentelee vain terveenä, kuten aina. Ulkomailta palaavat ovat kotona karanteenissa sovitun ajan. Odotamme samaa asiakkailta eli karanteenin aikana tai oireisena ei saa kukaan tulla klinikalle. Ulkomailta paluun jälkeen edellytämme 14 vrk karanteeniaikaa ennen klinikalle saapumista.

Kaikki asiakkaat, jotka tulevat klinikalle, joutuvat pesemään ensin kädet. Myös käsidesiä suositellaan ja sitä on saatavilla. Saat ohjeet vastaanotosta.

Emme kättele ja pyrimme pitämään metrin välin niiltä osin kuin se on mahdollista.

Toivomme, että klinikalla asioivat vain hoidettavana olevat eli pyrimme nyt poikkeusaikana välttämään turhaa liikennettä.

Verinäytteitä otamme toistaiseksi normaalisti.

Kiinnitämme erityistä huomiota siivoukseen. Vastaanottohuoneen pöytäpinnat, ovenkahvat, maksupääte puhdistetaan jokaisen asiakkaan jäljiltä.

Ajanvarauksista?
Sovitut ajanvaraukset ovat voimassa normaalisti. Ilmoitamme klinikalta, jos aikasi joudutaan perumaan tai siirtämään. Soitamme takaisin kaikkiin puheluihin, joten yksi soitto riittää, vaikka emme heti vastaisikaan.

Ajanvaraukset ja tiedustelut suositellaan hoitamaan sähköpostitse, soittamalla tai chatin kautta. Chatissa meidät tavoittaa klo 7-22 välillä.

Hoitojen aloitus tai peruminen?
Hoitojen aloitus on mahdollista, jos olet täysin terve ja oireeton. Jos sairastut hoidon aikana, niin hoitosi perutaan. Näissä tapauksissa emme valitettavasti korvaa kustannuksia. Jos haluat tehdä hoidon, mutta et halua heti alkionsiirtoa, niin kaikki alkiot on mahdollista pakastaa ja siirtää myöhemmin.

Jos joutuisimme poikkeussyistä johtuen sulkemaan klinikan, niin pyrimme hoitamaan jo aikataulutetut ja varatut munasolujen keräykset. Muuten hoidot joudutaan keskeyttämään. Näissäkään tapauksissa emme valitettavasti korvaa kustannuksia.

Uusia lahjamunasoluhoitoja emme toistaiseksi aloita.

Valitettavasti emme siis voi taata, että hoidot on mahdollista toteuttaa, mutta teemme parhaamme.

Vaikuttaako koronavirus hoidon tulokseen?
Meillä ei ole syytä olettaa, että koronavirus huonontaisi hoidon onnistumista.

Vastaamme mielellämme kysymyksiin puhelimitse, sähköpostilla tai chatin kautta.

InOva klinikka

sähköposti: info@inova.fi
chat: www.inova.fi

Tekstin pohjana on käytetty Dextra Lapsettomuusklinikan laatimaa koronavirus-infoa, kiitos!